Ruotsalainen
Jan Guillou on ottanut itselleen kunnianhimoisen tehtävän: kirjoittaa
romaanisarja suuresta vuosisadasta, 1900-luvusta. Juuri ilmestynyt kolmas osa,
Punaisen ja mustan välissä, kertoo maailmansotien välisestä ajasta ja päättyy
siihen, kun Hitler hyökkäsi Puolaan. Alkoi toinen maailmansota.
Norjalaissyntyiset
Lauritzenin kolme veljestä sukkuloivat Ruotsin Saltsjöbadenin ja Berliinin
välissä. Natsit alkavat nousta valtaan
Saksassa, Ruotsissa rakennetaan kansankotia sosiaalidemokraattien johdolla.
Historiallisten
romaanien ystävien keskuudessa Guilloun hanke kuvata 1900-lukua on herättänyt suurta
uteliaisuutta. Itsekin olen tarttunut kirjoihin innosta hehkuen. Nyt näyttää
siltä, että Guillou haukkasi liian ison palan.
Alku
oli lupaava. Ensimmäinen kirja, Sillanrakentajat, on sekoitus seikkailuja,
sukukronikkaa ja historiaa, eräänlaista aikuisviihdettä. Teksti on
parhaimmillaan konkreettista siltojen ja rautateiden rakentamista, lumessa
rämpimistä, purjehtimista ja suuria tunteita. Pidin kirjasta.
Viime
vuonna julkaistu toinen osa, Keikari, oli mahalasku. Se on laveaa ja
pitkitettyä proosaa puisevine henkilöineen. Nyt julkaistu kolmas osa tuotti
jälleen pettymyksen. Hyvistä aineksista huolimatta Guilloun teksti ei imaise
mukaansa.
Kirjan
henkilöt eivät herää eloon; hyvät ovat hyviä, pahat pahoja. Guillou kuvittaa
historiaa tylsähkösti ja kaavamaisesti. Historiallisia romaaneja lukevat
historian harrastajat. Meille ei tarvitse selittää ikään kuin uutena asiana
kaikkien tuntemia historiallisia tapahtumia.
Kun
suomentajakaan ei ole ollut parhaassa iskussa, sai pinnistellä tosissaan, että
jaksoi taapertaa kirjan loppuun asti. Kirjassa väitetään, että norjalainen Ivar
Ballangrud sai kultaa Garmisch-Partenkirchenin olympialaisissa 1936 kaikilta
hiihtomatkoilta paitsi 1500 metriltä. Ballangrud oli luistelija, ei hiihtäjä.
Eniten
pidin kirjan lopusta, kun sillanrakentaja Lauritz odottaa tietoja suuren
siltahankkeen lopullisesta valmistumisesta. Vihdoin tuleekin tieto: maailman
suurin kaarisilta on romahtanut.
Samalla
romahtaa myös Lauritz, päässä lyö tyhjää: silta romahti, elämä romahti.
Seuraavan päivän lehdet kuittaavat kuitenkin asian pikku-uutisella. Oli
isompiakin uutisia. Hitler oli hyökännyt Puolaan.
Ei
voi välttyä vertaamasta Guilloun tuoretta tuotantoa suomalaisiin
historiallisten romaanien kirjoittajiin. Vertailu kääntyy suomalaisten eduksi,
vaikka tietysti katson asioita puolueellisesti kotimaisten silmälasien läpi.
Viimeaikaisen
tuotannon valossa esimerkiksi Laila Hirvisaari, Raija Oranen, Antti Tuuri ja
Kjell Westö ovat mestarikertojia ruotsalaiseen verrattuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti