Jos Tyttö ja pommi –kirjan olisi kirjoittanut joku
ruotsalainen Stieg Larsson, se olisi suuri kansainvälinen menestys. Kirjan on
kuitenkin kirjoittanut muuan Jari Järvelä Kotkasta ja se saattaa jäädä vain
kansalliseksi tapaukseksi.
Vaikka kirjailija onkin kotkalainen, Tytössä ja pommissa on kyllä
ainekset myös kansainväliseen menestykseen. Kirjasta aiotaan tehdä elokuva ja
sen käännösoikeudet on myyty useaan maahan. Englanniksi kirja ilmestyy ensi
keväänä. Käännösoikeudet osti tunnettu yhdysvaltalainen Amazon –kustantamo.
Tyttö ja pommi saattaa siis olla matkalla maineeseen. Ei
hehkuteta kuitenkaan liikaa, ettei käy, kuten niille lukuisille suomalaisille
misseille, jotka ovat olleet ”ennakkosuosikkeja” kansainvälisillä
kaunokentillä.
Järvelä itse nimeää kirjansa rikosromaaniksi, ei siis
dekkariksi. Ei nimi kirjaa pahenna, ellei kirja nimeä. Tapahtumapaikkana on
Kotka ja vastakkain ovat nuoret graffitintekijät ja turvallisuuspalvelun
vartijat, Bakteerit ja Rotat.
Järvelä on paneutunut ansiokkaasti graffitintekijöiden
maailmaan ja hänen sympatiansa ovat heidän puolellaan. Asetelma ei kuitenkaan
ole yksiselitteisesti hyvät vastaan pahat vaan paljon vivahteikkaampi.
Kirjan kertojina ovat graffitintekijä Metro ja
vartiointiliikkeen mies Jere. Metro on kongolaisen miehen ja suomalaisen naisen
19-vuotias nuori nainen, joka koettelee katutaiteellaan laillisuuden rajoja.
Vartija Jere taas on nuori perheenisä, joka edustaa lakia ja järjestystä.
Onko Järvelä nihilisti, joka hyväksyy graffititaiteilijoiden
töhrimiset, joista kustannukset maksavat kunnon veronmaksajat? Missä menee
hyväksyttävän katutaiteen ja järjettömän töhrimisen raja? Vastaukseksi
hyväksyttäköön se, että Järvelä on kirjailija.
Järvelä sekoittelee rooleja taidokkaasti. Molemmissa
päähenkilöissä on sympaattisia piirteitä. Kumpi lopulta edustaa hyvää, kumpi
pahaa? Kirjailija panee lukijan ajattelemaan. Kaikki ei olekaan niin itsestään
selvää.
Järvelä on itsekin osallistunut kirjastaan käytyyn
keskusteluun. Hänen mielestään Tytön ja pommin olennaisia kysymyksiä on
julkisen tilan hallinta. Hän ihmettelee, miten tuhansien mainosten
pommituksessa yksi luvaton graffiti saattaa herättää suorastaan raivoa.
Kosto on inhimillisellä tasolla Tytön ja pommin tärkeä
teema. Metron kumppani Rust kuolee jo kirjan alkupuolella, kun hän yrittää
paeta vartijoiden virittämästä ansasta. Metro ryhtyy kostajaksi ja väittää,
että ihmisen tärkein perustarve on kosto: ”Kosto on rakkauttakin voimakkaampi.
Kun rakkaus kuolee, kosto jää.”
Kirjailija on selventänyt eräässä blogikeskustelussa
kostoteemaansa: ”Onhan kirjan tarina aika selvä osoitus siitä, ettei kosto
vapauta vaan vangitsee, ei puhdista vaan sumentaa.”
Olkoon Tyttö ja pommi dekkari, jännäri, rikosromaani tai
mikä tahansa, se on joka tapauksessa ajatuksia herättävä. Jos ei kuulostaisi
niin kuluneelta, sanoisin, että Tyttö ja pommi on kansainvälisen tason
rikosromaani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti