Olin viikonloppuna Pariisissa, tuossa ”uuden ajan
Baabelissa, synnin ja suuruuden pesässä”, kuten Topelius kirjoitti vuonna 1854
lähestyessään kaupunkia ensi kertaa junalla Brysselistä. Totta puhui Topelius,
vaikka satusetä olikin.
Pariisi on edelleen mahtipontinen ja syntinen suuruuden
pesä. Ranska näyttelee suurvaltaa ja joissakin asioissa saattaa sitä ollakin.
Otetaan nyt esimerkiksi tämä Vuitton –miljardöörin Bernard Arnaultin uusi
museo, joka avattiin pari viikkoa sitten. Arnault on Ranskan rikkain mies.
Vuitton –museo on jälleen uusi maamerkki Pariisin kymmenien
monumenttien maineikkaassa joukossa. Se on sellainen hökötys, että sen
kuvaamiseen eivät minun taitoni riitä. Jonkun mielestä se on kuin valtava
laiva, joka on heitetty puiston keskelle tai sortunut kerrostalo, jossa
rakennelmat törröttävät miten sattuu.
Rakennuksen suunnitteli Frank Gehry, sama mies, joka on
suunnitellut myös Bilbaon kuuluisan Guggenheimin. Tavanomaista ei ole
haettukaan. On selvää, että tästä rakennuksesta puhutaan pitkään.
Ei sillä ole väliä, onko uusi luomus hyvä vai huono, ruma
vai kaunis. Joka tapauksessa se on vaikuttava ilmestys puiston keskellä ja
kauneus on tunnetusti katsojan silmässä. Kun ammattilaiset riitelevät, ihmiset
kaikkialta maailmasta rientävät katsomaan tätä ihmettä. Ja se on tarkoituskin.
Vuitton –konserni myy luksustuotteita käsilaukuista
kosmetiikkaan, samppanjasta konjakkiin. Tuskin uudesta museosta on
bisneksillekään haittaa. Näkyvyys on taattu.
Vuitton-Arnault on kiistelty mies. Hän muutti kirjansa
Belgiaan, kun Ranska sääti ylimääräisen veron yli miljoona euroa vuodessa
ansaitseville. Hän ei Ranskassa ole ollut kovin suosittu herra, vaikka museon
rakentamiseen ei veronmaksajien rahoja suoraan ole käytettykään. Uusi museo kiillottaa
Arnaultin tahraista kilpeä.
Pariisi on aina osannut hätkähdyttää. Vuitton -museon yksi
varhainen edeltäjä on Eiffel-torni, maailman korkein rakennus, kun se valmistui
maamerkiksi Pariisin maailmannäyttelyyn 1889.
Minulla oli matkalukemisena Juhani Ahon kirja Muistelmia ja
matkakuvia. Siinä Aho kirjoitti 125 vuotta sitten Eiffeltornista aivan kuin
olisi tuijottanut tämän päivän Vuitton –museota: ”Olen muuttunut pieneksi,
tuhottoman tuhoiseksi kääpiöksi tämän jättiläisen haarojen alla. En voi muuta kuin
suu auki ihmetellä ja masentumistani masentua. Ainoa lohdutus on, että tuolla
yhäällä tornin ensimmäisellä sillalla ovat muut yhtä pieniä kuin minä. Jään
tällä kertaa kaula kenossa tuijottamaan Eiffeltornin satoihin tuhansiin
sälöksiin…”
Joku kysyi, oliko siellä Vuitton –museossa taidettakin.
Olihan siellä, mutta se on sivuosassa. Suurin osa tulee ihmettelemään itse
rakennusta, joka on tietysti myös taideteos.
Vuitton –museon kanssa lähes samaan aikaan avattiin viisi
vuotta remontissa ollut Picasso –museo. Kyllä sielläkin ihmettelemistä riittää
monessa kerroksessa.
Ja kun Pariisissa kaikki on suurta ja mahtavaa, niin ovat
myös Picasso-museon remontin kustannukset. Remontin piti valmistua kahdessa
vuodessa, se kesti viisi vuotta. Budjetti ylittyi 22 miljoonalla ja
loppuhinnaksi tuli 52 miljoonaa.
Kyllä sillä hinnalla kelpaa Picassoja katsella. Tilat ovat
hienot ja kokoelmat ainutlaatuiset. Eikä jonottamatta pääse tähänkään museoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti