Anneli Kanto on kirjoittanut peevelin hyvän kirjan pyöveleistä. Peeveli tulee sanasta pyöveli, joka oli ennen vanhaan kruunun virkamies. Hänen tehtäviinsä kuului mm. kuolemanrangaistusten toimeenpano. Pyöveli oli pelätty ja hyljeksitty ammattimies, joka usein käytännössä eristettiin muusta yhteiskunnasta.
Tämä on Anneli Kannon juuri
ilmestyneen romaanin lähtökohta (Pyöveli, Gummerus 2015). Kirjan
yhtenä esikuvana on Pohjanmaan lääninpyöveli Heikki Hakalainen,
joka oli virassaan 1600-luvulla peräti 40 vuotta. Kirja perustuu
tositapahtumiin ja sen sanomaksi voi pelkistää sen, että
pyövelikin oli ihminen.
Kanto kuvaa 1600-luvun elämänmenoa
tarkasti ja eleettömästi. Voi hyvin kuvitella, että sellaista
elämä silloin oli: hajut ja mautkin melkein tuntee tekstin läpi.
Kirja ei sovi heikkohermoisille, vaikka
Kanto ei mässäilekään julmuuksilla. Hän kuvaa taitavasti
1600-luvun suomalaista elämänmuotoa pyövelin, tuomarin ja
apteekkarin näkökulmasta. Pääpaikkana on Vaasa, mutta pyöveli ja
apteekkari ovat myös kansainvälisiä seikkailijoita, sen ajan
kosmopoliitteja.
Johann-pyöveli sai ensi tuntuman
ammattiin isältään, mutta hän opiskeli myös Lyypekissä.
Omatekoinen apteekkari taas haki oppinsa Nevanlinnasta, minne hän
myöhemmin palasi pahimpia noitavainoja pakoon. Hänen vaimonsa
oli venäläinen, jota haukuttiin juutalaiseksi.
Kanto kuvaa pyövelien kokousta, johon
myös Johann osallistuu Hampurissa. Ärtyneet pyövelit valittavat,
että pyöveleitä sorretaan kaikkialla, vaikka hurskaasti hoetaan,
miten tarpeellisia he ovat.
”Hampurissa pitää pyövelin
kapakanovelta huutaa, kuka hän on, ja pyytää lupaa astua sisään,
mikä on nöyryyttävää. Kirkkokin hylkii, vaikka sen pitäisi
osoittaa kristillistä rakkautta. Pyöveliltä saatetaan kieltää
ehtoollinen, ja hänen paikkansa kirkossa on erillään muista, vino
ja keikkuva penkki takarivienkin takana.”
Usein pyöveleitä ei haluttu edes
kätellä. Kun ilmapiiri oli tällainen, ei ole ihme, että
pyöveleistä oli pula. Pyövelin pojasta tuli usein pyöveli.
Hänellä ei juuri muuta vaihtoehtoa ollut.
Hampurin kokouksessa pyövelit
nostattivat itsetuntoaan kohottamalla maljan itselleen,
mestarismiehille. Yhteen ääneen huudettiin tunnussanat: ”Kipu
lyhyt, kuolo hyvä, Jumalan armo.”
Kun Pohjanmaan noitavainot riehuivat
pahimmillaan 1670-luvulla, pyöveli osoittautui selväjärkisimmäksi
ja inhimilliseksi. Hysteria vei monen harkintakyvyn: ”Kuin
kuumetauti ja päänhulluus olisi iskenyt tuomareihin, lautamiehiin
ja pappeihin.”
Noitia jahdattiin pitkin Pohjanmaata,
kolmattasataa ilmiantoa tutkittiin. Pyöveli kiersi kärryineen
Pohjanmaan lakeuksia ja palveli oikeutta. Hän ruoski pahimpana
vuonna yhden naisen Vaasassa ja kolme Vöyrillä sekä seitsemän
Lapualla. Hän mestasi naisen Närpiössä, toisen Mustasaaressa ja
Vöyrillä kuusi.
Pyövelien aika ei ole ohi. Esimerkiksi
sosiaalinen media on täynnä pyöveleitä. He ovat sekä tuomareita
että pyöveleitä. Kun hysteria saa vallan, päitä pannaan pölkylle
heppoisin perustein myös tänä päivänä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti