Sain hyvää tarkoittavan neuvon, jonka
mukaan saattaisin ehkä vielä viisastua, jos lukisin entistä
enemmän naisten kirjoittamia kirjoja. Otin neuvosta vaarin. Marssin
siltä istumalta kirjastoon ja lainasin kolme naiskirjailijan teosta,
jotka olivat hyvin tyrkyllä ja vaikuttivat kiinnostavilta.
Naisten rinnalla hyvin oli esillä myös
äijäproosan ykkösnimiin kuuluvan Reijo Mäen uutuus. Se kertoo
turkulaisen baarifilosofin, novellikirjailija Luusalmen viisauksista.
Lainasin senkin.
Aina kun puhutaan kolmesta naisesta,
mieleeni muistuu entisen naapurini, säveltäjä Toni Edelmannin
(Samulin isä) jylhä tulkinta Jussi Parviaisen sanoittamasta
laulusta Koskin eilen kolmea naista
www.youtube.com/watch?v=nCFcSvEuHyE.
Ensimmäinen oli kaunis,
toinen henkevä ja kolmas itki ravintolan pöydässä. Kuunnelkaa,
niin pääsette tunnelmaan.
Nyt on kolmen naisen ja yhden äijän
kirjat luettu. On arvion aika.
Eeva-Kaarina Aronen (Edda, Teos 2014)
Aronen kuuluu Niklas Herlinin Teoksen
tallin kärkinimiin. Hänen edellinen kirjansa Kallorumpu oli
Finlandia-ehdokkaana. Edda on kunnianhimoisesti toteutettu romaani,
jossa töölölöistyttö muistelee menneitä 1950-luvun päiviä.
Toinen taso kuvaa aikuista Eddaa, joka selvittää kotitalonsa
mysteereitä. Aronen yrittää ehkä vähän liikaakin. Olisin
pärjännyt ilman kirjaan ujutettuja islantilaisia
Edda-sankaritaruja. Silti: mystinen, hyvä kirja!
Riikka Pulkkinen (Iiris Lempivaaran
levoton ja painava sydän, Otava 2014)
Kun kirjalla on tuollainen nimi, se ei
voi olla totaalisen huono. En ole aiemmin lukenut Pulkkisen kirjoja,
vaikka hyllyssäni ovat niin Totta kuin Vieraskin. Tiedän kuitenkin,
että hän on arvostettu nuorehko lahjakkuus. Tämä kirja on
kevytsukellus nuorten naisten ihmeelliseen maailmaan. Kyllä
tekstistä huomaa, että asialla on ammattilainen, vaikka jutut onkin
kirjoitettu herttasarjojen, nyyrikkien ja perjantain hengessä.
Naisista ihminen oppii!
Virpi Hämeen-Anttila (Yön sydän on
jäätä, Otava 2014)
Virpi H-A on niin tuottelias
kirjailija, että olen ajat sitten pudonnut kelkasta. Kova vauhti
alkaa näkyä tuotannossa. Hitaampi tahti saattaisi synnyttää
parempaa jälkeä.Tämä kirja on historiallisen dekkarisarjan
avausosa. Liikutaan 1920-luvun Helsingissä, murhamysteereitä
selvittää omatekoinen salapoliisi, sisäministeriön virkamies Karl
Axel Björk. Kirjailija syventyy niin perusteellisesti aikakauden
kuvaukseen, että dekkarin juonen kehittely ja jännitys uhkaavat
jäädä sivuosaan.
Reijo Mäki (Novellikirjailija
Luusalmi, Siivellä eläjä – Kohtaamisia enkeleiden kanssa, Otava
2015)
Kirjan nimi on monimutkainen. Kanteen
on präntätty, että Reijo Mäen Novellikirjailija Luusalmi.
Kirjailija mukamas sanoutuukin irti takakannessa, ettei hän ole
kirjaa kirjoittanut. Turvallista on kuitenkin lähteä siitä, että
Reijo Mäki, turkulaisen baarifilofian ykkönen ja suomalaisen
äijäproosan kärkinimi, on tekstin takana. Vares-kirjoissa Luusalmi
esiintyy sivuosassa, nyt hän on pääosassa. Hieman on väkinäistä
äijäproosaa, mutta täydestä menee, jos Mäen tyylistä tykkää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti