tiistai 6. tammikuuta 2015

Kirjeenvaihtoa ennen ja nyt


Pakkaspäivien ratoksi hotkaisin välipaloina kaksi pientä kirjaa, jotka perustuvat kirjeenvaihtoon. Ranskalainen Gustave Flaubert kirjoitti Matkakirjeitä ystävälle 1849-51 matkoiltaan moniin Lähi-idän maihin ja mm. Ateenaan, Istanbuliin, Roomaan.

Vanha metsuri ja Metsähippi taas perustuu Matti Mäkelän ja Tero Tähtisen kirjeenvaihtoon vuoden ajalta. Viimeiset kirjeet ovat viime toukokuulta. Kirjoilla on sama kustantaja, pieni Savukeidas, joka julkaisee suurten kustantajien varjossa mielenkiintoista kirjallisuutta.

Turha tässä on ruveta referoimaan kirjojen sisältöä, sanonpahan vain, että aina sitä jotakin oppii, kun lukee itseään viisaampien tekstejä.

Flaubertin kirjeet on julkaistu Savukeitaan Eroottiset klassikot -sarjassa. Erotiikkaa kirjassa ei kovin paljon ole, mutta kylläkin ronskeja, etten sanoisi härskejä kuvauksia useista ilotaloista, joissa kolmekymppinen kirjailijanalku vieraili ahkerasti.

Flaubert noudattaa kirjeissä omaa ohjettaan, jonka mukaan hyvä maku ja huonon pelko estävät kehityksen. Hän kirjoitti ystävälleen, kirjailija Louis Bouilhet´lle: "On nimittäin yksi asia, jossa me sorrumme, typerä asia, joka meidät ahdistaa nurkkaan, se on maku, hyvä maku."

Rouva Bovaryn kirjoittajan mielestä ns. hyvää makua tavoitellaan aivan liikaa, kun pitäisi olla rohkea. Hän vertaa itseään ja ystäväänsä munkkiparkoihin, jotka eivät helvetin pelossaan osaa elää.


Mäkelä ja Tähtinen ovat Flaubertiin verrattuna poliittisesti korrekteja pyhäkoulupoikia eivätkä loppujen lopuksi saa aikaan edes suuria erimielisyyksiä, vaikka Tähtinen on buddhalainen cityvihreä ja Mäkelä keskustalaiseksi heittäytynyt maaseudun puolustaja.

Herrojen kirjeitä on helppo lukea ja ne ovat usein mielenkiintoisia. Keskustelu lainehtii laidasta laitaan jääkiekosta jälleensyntymään, metsienhoidosta metafysiikkaan ja Teemu Selänteestä Krishnamurtiin.

Jostain syystä erityisesti Matti Mäkelän puheet kriitikoista lämmittivät mieltäni. Yhdessä kirjeessään hän kertoi, mitkä ovat kriitikon tärkeimmät ominaisuudet: "Ei tarvitse olla lahjakas, dead linen pito ja lyhyiden ja pitkien lauseiden vuorottelu riittää."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti