Ruotsista tulee jatkuvasti uusia, tasokkaita jännäreitä, jotka menestyvät myös maailmalla. Siitä hyvä esimerkki on juuri suomeksi ilmestynyt Pietarin kapellimestari. Onko Tukholmassa tehdas, joka tuottaa menestysteoksia vai mistä on kysymys?
Pietarin kapellimestari iskee
alati ajankohtaiseen teemaan Venäjän uusrikkaista. Tapahtumat on sijoitettu
pääasiassa Moskovaan ja vuoteen 2003, joskin kirja alkaa Pietarista 1993.
Venäjästä annettu kuva ei ole kaunis vaan ruma ja pelottava.
Kirjan päähenkilö,
ruotsalainen investointipankkiiri Tom Blixen järjestelee ökyrikkaiden
sijoituksia ja yrityskauppoja, joissa joutuu toimimaan henkensä kaupalla.
Ruumiita tulee ja vaarallisia tilanteita riittää.
Pietarin kapellimestari on
Moskova noir –trilogian ykkösosa. Kirjoittajat ovat minulle uusia tuttavuuksia:
Camilla Grebe ja Paul Leander-Engström, joka asui Venäjällä yli kymmenen
vuotta. Hän oli ensin tiedustelutehtävissä ja sitten talouselämän
palveluksessa. Hänellä lienee paljon myös sisäpiirin tietoa siitä, miten
Venäjällä Neuvostoliiton romahduksen jälkeen rikkaudet jaettiin uusiin käsiin,
miten oligarkit syntyivät.
Kirja onkin parhaimmillaan,
kun se taustoittaa uusrikkaiden raadollista toimintaa ja Venäjän hallinnon
korruptiota tässä likaisessa pelissä. Hodorkovskin ja Putinin haamut voi
kuvitella tapahtumien taustalle. Monen henkilön esikuvat tunnistaa hyvin.
Pietarin kapellimestarin
motoksi on lainattu vanhaa venäläistä sananpartta, jonka mukaan pikkuvarkaat
hirtetään, mutta suurrikollisia kunnioitetaan. ”Neuvostoliitto oli aikoinaan
ollut todellinen poliisivaltio, mutta nyt maa oli muuttunut yksityiseksi
vartiointivaltioksi.”
Ruotsalaiset ovat tehneet
hyvin kotiläksynsä. He tuntevat asiat, joista kirjoittavat. Toisaalta henkilöt
jäävät hieman etäisiksi.
Päälle liimatuilta tuntuvat
myös tarinaan laskelmoidusti istutetut romanttiset nyyhkyjutut lapsineen. Ja
entäs sitten venakot: he ovat usein kauniita ja isorintaisia, joskin yllättävän
moni tuoksahtaa hieltä hienojen ruotsalaisten neniin.
Erään ruotsalaislehden arvion
mukaan vuoden 2003 Moskovaan verrattuna Al Caponen Chicago 1920-luvulla oli
lasten puuhamaa. Mikä lienee tilanne nyt? Ruotsalaiset esittänevät oman
tulkintansa kirjan jatko-osissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti