Jos joutuisin valitsemaan, mitä kirjoja ottaisin autiolle
saarelle, yksi valinta olisi selvä: Michel de Montaignen esseitä. Esseistä on
juuri ilmestynyt suomeksi kolmas ja viimeinen osa. Edelliset osat ilmestyivät
2003 ja 2008. Suomentaja Renja Salminen on tehnyt hyvää työtä ja WSOY
kulttuuriteon.
Montaigne (1533-1592) on ajaton klassikko. Häntä pidetään
maailman ensimmäisenä esseistinä. Nämä 1500-luvulla kirjoitetut esseet ovat
yllättävän ajankohtaisia. Ajat muuttuvat, mutta ihmisluonto pysyy samanlaisena.
Montaignen kirjaston kattopalkkiin oli maalattu mietelause
”Per omnia vanitas”, joka viittaa Saarnaajaan: Turhuuksien turhuus, sanoi
Saarnaaja, kaikki on turhuutta. Mutta Montaigne ei kuvittele itsestään liikoja:
Tuskin mikään on räikeämmin turhuutta kuin se, että turhuudesta kirjoitetaan
näin turhanpäiväisesti. Ironia on usein Montaignen tyylilaji.
Ranskalainen aatelismies kirjoittaa häpeilemättömästi
pääasiassa itsestään, mutta jostain syystä se ei häiritse lainkaan.
Yksityisestä yleiseen; sehän on tänäkin päivänä yleinen tapa niin kirjoissa,
lehti- ja televisiojutuissa kuin elokuvissa.
Kolmannessa osassa Montaigne kirjoittaa paljon kuolemasta,
vaikka mikään inhimillinen ei ole hänelle vierasta. Lukujen otsikoista saa
käsityksen aiheiden kirjosta: Hyödystä ja kunniallisuudesta, Katumuksesta,
Kolmenlaisesta seurasta, Korkean aseman haitoista, Keskustelutaidosta,
Turhuudesta, Kasvonpiirteistä, Kokemuksesta…
Aiheet vaihtelevat, mutta Montaigne myöntää itsekin, että
hän kirjoittaa usein asian vierestä, ihan tietoisesti. Hän vähättelee itseään,
usein hän on kuitenkin itsetietoinen ja oman arvonsa tunteva, mutta aina
kohtuuden ystävä.
Kun Montaigne puhuu vallanpitäjistä, hän korostaa sattuman
merkitystä. Hänen mielestään jopa viisauttamme ja harkintaammekin ohjaa
enimmäkseen sattuma.
”Katsokaa ketkä ovat kaupunkien mahtimiehiä ja ketkä tekevät
työnsä parhaiten: huomaatte että yleensä vähiten lahjakkaat. Toisinaan naiset,
lapset ja mielipuolet ovat hallinneet laajoja valtakuntia yhtä hyvin kuin
kyvykkäimmät ruhtinaat. Ja Thukydides sanoo, että hidasjärkiset onnistuvat
siinä yleensä paremmin kuin teräväpäiset. Me selitämme heidän hyvän onnensa
viisauden ansioksi.”
Ihminen on Montaignen mielestä etevä vain jos hänellä on
onnea, ja ”sen jälkeen me kaikki kehumme häntä taitavaksi”. Ja viisaatkin
puhuvat asioista usein sen mukaan, millaista hyötyä niistä on, eivät sen
mukaan, millaisia ne ovat.
Montaigne kirjoittaa korkean aseman haitoista, mutta myöntää
naureskellen, että koska ei voi sitä saavuttaa, hän kostaa puhumalla siitä
halventavasti. Suurin ja kunniakkain mestarisuoritus esseistin mielestä on elää
ihmisiksi. Kaikki muu – hallitseminen, aarteiden haaliminen, rakentaminen – on
enintään lisuketta ja kylkiäistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti